شبکه های اجتماعیوب و تکنولوژی

سایت یا شبکه های اجتماعی؟

کدومشون انتخاب بهتر و مطمئن تری هست؟

این روزها که باز هم مثل همیشه زمزمه فیلتر شدن اینستاگرام به گوشمون میرسه، یاد این موضوع میفتم که چرا باید خودمون رو به شبکه هایی وابسته کنیم که تنها به یه نخ باریک به نام فیلترینگ وصله و به محض پاره شدن این نخ، نابودی کسب و کارمون هم رخ میده.

هر وقت این سوال از من پرسیده میشه که “سایت بهتره یا شبکه اجتماعی؟” واقعا عصبانی میشم. درست شبیه این میمونه که گوشت ران گوسفند رو با گوشت قورباغه مقایسه کنیم. خب چه کاریه آخه؟ اینا اصلا قابل مقایسه نیستن.

اپلیکیشن واتساپ whatsapp | میلاد صادقیان

ولی حدسم اینه که یکی از دلایل پرسیدن این سوالات، ساده تر بودن فعالیت داخل شبکه های اجتماعیه. چون توی شبکه های اجتماعی میتونید به راحتی یه پیج ایجاد کنید یا کانال بسازید و فعالیتتون رو شروع کنید. اما لابد این رو هم تجربه کردید که جذب عضو در این شبکه ها هم کار چندان ساده ای نیست و با فرض جذب ممبر، محدودیت های زیادی در معرفی خدماتتون و فعالیت توی این شبکه ها دارید. در واقع توی این شبکه ها دستتون باز نیست.

وقتی شما صاحب یه کسب و کاری هستید و قصد دارید خدمات و محصولاتتون رو معرفی کنید یا بفروشید تنها راهی که دارید این هست که یا در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و یا صاحب یک سایت اختصاصی باشید.

البته برای کسب و کارهایی که خدمات و محصولات فیزیکی دارن، تبلیغات میدانی مثل بنرهای کاغذی و تراکت و بیلبوردها و… هم ممکنه بتونه مفید باشه. اما بحث الان سر مقایسه سایت و شبکه های اجتماعیه. اینکه سایت بزنیم بهتره یا توی شبکه اجتماعی فعالیت کنیم؟

ربات تلگرامی regrambot برای ذخیره لایو اینستاگرام در حال پخش یا شر شده (share شده) میلاد صادقیان

وب سایت یا شبکه اجتماعی؟ کدوم؟

اجازه بدید نظر خودم رو قاطعانه بگم و بعد برم سراغ دلایلش. نظر قطعی من داشتن سایت هست. یا بهتره بگم اولویت، داشتن سایت هست و بعد از سایت می تونید روی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید.

چون یه کسب و کار اگر سایت داشته باشه:

  • وقتی داره شب سر روی بالش میذاره نگران فیلتر شدن سایتش نیست.
  • سایتش قابلیت توسعه و انعطاف بالایی داره و مثل شبکه های اجتماعی محدود نیست.
  • سایت ها در هر جایی قابلیت تبلیغ دارن (مثل موتورهای جستجو و حتی داخل خود شبکه های اجتماعی).
  • امکان فروش مستقیم و آنلاین از طریق سایتها امکان پذیر هست.
  • میتونه توسط آمارهایی که در سیستم مدیریت ثبت میشه روند فروش رو آنالیز و تحلیل کنه.
  • میتونه آمارهای بازدید مشتریان و میزان تعاملشون رو به صورت دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار بده.
  • و غیره

این ها بخشهایی از مزیت هایی بود که یک سایت نسبت به شبکه های اجتماعی داره. اما سوال اینجاست که آیا شبکه اجتماعی اصلا خوب نیست؟

سایت بهتر است یا شبکه های اجتماعی توسط میلاد صادقیان

دقت کنید که به هیچ عنوان نمیگم شبکه اجتماعی خوب نیست، بلکه شبکه اجتماعی نباید به عنوان منبع اصلی معرفی و فروش خدمات و محصولاتتون باشه. چون اغلب شبکه های اجتماعی پایدار نیستن. حداقل در ایران که تقریبا اکثر شبکه های اجتماعی محبوب به طور کامل مسدود هستن و شما برای استفاده از اونها مجبور هستید از نرم افزارهای تغییر ip (ف.ش) استفاده کنید.

پس شبکه اجتماعی به چه دردمون می خوره؟

شبکه های اجتماعی میتونن خیلی مفید باشن. درست شبیه چند منبع درآمد میمونه. آدم نباید به یک منبع درآمد وابسته باشه. بلکه لازمه یه منبع درآمد اصلی داشته باشه و یک یا چند منبع درآمد جانبی و فرعی.

شبکه های اجتماعی برای برندسازی و ایجاد تعامل بهتر و بیشتر و نزدیکتر با مخاطبان و مشتریان خیلی مفید هستند.

به عنوان مثال خدمات یا محصولاتی رو داخل سایتتون معرفی میکنید و دقیقا همون محصولات رو در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و… هم تبلیغ میکنید. 

در واقع از شبکه های اجتماعی میشه به عنوان یک سیگنال تقویت کننده برای معرفی خدمات و فروش استفاده کرد.

اما مساله میدونید چیه؟

وقتی شما صاحب سایت باشید، باید برای رشد سایتتون تلاش کنید. دقیقا مثل شبکه های اجتماعی!

اگر قصد دارید سایت داشته باشید باید چند مورد رو مدنظر قرار بدید:

  • آیا قرار هست سایت رو خودتون طراحی کنید یا به یک طراح بسپارید؟
  • آیا بعد از طراحی قرار هست سایت رو خودتون مدیریت کنید یا یک مدیر برای سایت استخدام کنید؟
  • آیا برای رشد سایت شما در موتورهای جستجو مثل گوگل قرار هست خودتون اقدام کنید یا قصد دارید یک سئوکار استخدام کنید؟

در واقع طراحی سایت یک سری هزینه های جانبی داره که مهمترینش هزینه طراحی و سئو هست. 

در واقع وقتی یک سایت طراحی شد، لازم هست به صدر نتایج گوگل برسه تا بتونید بازدید سایتتون رو افزایش بدید و به دنبالش فروشتون هم افزایش پیدا کنه. برای رسیدن به صدر نتایج گوگل، لازمه سایت رو سئو کنید. سئو کردن یک سایت بر عهده سئوکارهاست و یک کار تخصصی محسوب میشه. اگر نمیدونید سئو چیه و سئوکار کیه کافیه توضیحات بخش آموزش سئو رو مطالعه کنید.

وقتی شما سایت خودتون رو سئو می کنید، سایت به نتایج اول گوگل راه پیدا میکنه و مشتریان شما وقتی در گوگل به دنبال محصولات و خدمات مورد علاقه شون هستن به سایت شما میرسن و در صورتیکه از خدمات شما رضایت داشته باشن از شما خرید میکنن. این رضایت اولیه رو لازم هست در سایت خودتون و با یک محتوای عالی و بهینه ایجاد کنید. 

ماجرای بازاریابی محتوایی خیلی وسیع هست و در یک مقاله نمیشه در موردش صحبت کرد. هدف این بود که بگیم اگر برای آینده کسب و کارتون اهمیت قائل هستید، و قصد دارید همیشه در بازار آنلاین حضور داشته باشید، لازم هست در ابتدا بر روی سایت خودتون سرمایه گذاری کنید و سپس تمرکزتون رو بر روی شبکه های اجتماعی بذارید.

در حال حاضر تقریبا اکثر کسب و کارهای سنتی رو میشه به کسب و کارهای مجازی تبدیل کرد. می پرسید چرا؟ چون کسب و کارهای سنتی:

  • هزینه اداره کردن شون بالاست.
  • محدودیت خرید برای مشتری وجود داره (یعنی خرید لازمه حتماً حضوری باشه).
  • لازمه وقت زیادی رو صرف مدیریتش کنید (حتی بیشتر ساعات شبانه روز رو).

اینجاست که اهمیت طراحی یک سایت مطرح میشه. در طراحی یک سایت:

  • هزینه راه اندازی و مدیریتش نسبتاً کمتره.
  • مشتری میتونه از راه دور خدمات و محصولاتتون رو مشاهده و حتی سفارش بده.
  • مشتری میتونه از راه دور با شما ارتباط داشته باشه و مشاوره دریافت کنه.
  • و ده ها دلیل قانع کننده دیگه!

پس منتظر چی هستید؟ زمان طلاست. وقتتون رو تلف نکنید. در مسیری گام بردارید که اگر روزی خبر فیلتر شدن فلان شبکه اجتماعی رو شنیدید، شب از استرس بی خواب نشید. من این مسیر رو رفتم که میگم. شما خواهشاً دیگه مسیر اشتباه رو نرید. برای زمانتون و آینده کسب و کارتون ارزش قائل باشید.

پیج اینستاگرام میلاد صادقیان

میلاد صادقیان

فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع و اهل و ساکن استان گیلان و علاقمند به مباحث وب، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ (سئو) و طراحی گرافیک هستم و تفریح من در اوقات فراغت، وبگردی و عکاسیست. علایقی که سالها همراه من بوده و هنوز هم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.